Muovittomuuden varjolla myynti on harhauttamista
Vesa Kärhä (vesa.karhaplastics.fi), 27.4.2017
Markkinointi on markkinointia ja siinä käytetään joskus hyvinkin omituisia argumentteja. Jotkut myyjät kertovat tuotteensa eduksi sen, ettei siinä ole muovia.
Muovit ovat hyvin laaja käyttökelpoisten materiaalien ryhmä, johon kuuluu kokonaan synteettisiä sekä luonnon raaka-aineita. Ei muovi tai sen käyttämättömyys määrittele sitä, toimiiko tuote vai ei, onko tuote luontoa vähän tai suuresti kuormittava.
Muoviteollisuus ry toivoo, että kuluttajille pikemminkin kerrotaan kaikkien tuotteiden ja materiaalien oikeasta käytöstä sekä koko elinkaaren aikaisista vaikutuksista.
Tärkeää on myös opastaa jätteiden hyötykäyttöön ja kaiken roskaantumisen välttämiseen niin muovien kuin muidenkin materiaalien osalta.
Muovituotteiden resurssikulutus on yleensä minimaalinen ja useimmissa käyttökohteissa muovi on ensisijainen materiaalivalinta terveyden, turvallisuuden ja ympäristönkin kannalta. Muoveja tarvitaan ja niiden avulla nykyaikainen yhteiskunta käytännössä toimii.
Takaisin