Kuva: Exel Composites OyjExel Composites Oyjn ikkunanpesuteleskooppi.jpg

Ajankohtaista

Muoviteollisuuden uutisia sekä tiedotteita, tapahtumia ja uutiskirjeitä

Muoviton kuukausi 2.0

Muoviton kuukausi 2.0

Vesa Kärhä (vesa.karha a plastics.fi), 2.9.2015

Viime vuonna toteutettu Muoviton Syyskuu -kampanja toistuu myös tänä vuonna facebookissa. Kampanjan idea on, että ihmiset keskustelevat laajasti muovista ja sen käytöstä. Arkipäiväinenkin muovi kiinnostaa ihmisiä. Julkisuus ja kiinnostus tosin vaikuttavat hieman laimeammilta kuin viime vuonna.

Nettikeskustelu on vuoden aikana selvästi jalostunut siihen suuntaan, että kategorinen kaikkien muovien välttäminen ei tunnu kansalaisista enää niin tavoitellulta asialta. Monet FB-kommentoijat ovat käsittäneet muovien olevan äärettömän kätevä ja niukasti luonnonvaroja kuluttava valmistusmateriaali, kunhan sitä käyttää oikein ja kunhan muovit toimittaa käytön jälkeen oikeaan paikkaan eikä jätä minnekään roskana lojumaan. Suomessa kuluneen vuodenkin aikana kehittynyt jätehuolto on hyvin noteerattu uudessa keskustelussa.

Pääasiassa vain kertakäyttöiseksi ja roskaavaksi koettuja tuotteita halutaan välttää, mikäli se on mahdollista esim hygieniasta tai ajankäytöstä tinkimättä. Erilaisia kokemuksia, niksejä ja vinkkejä satelee kampanjassa, joskin usein vaihtoehdoksi tarjoillaan vaikkapa kuituratkaisua, jonka on käytännössä oltava muovipinnoitettua, jotta tuote yleensä pysyy sisällä pakkauksessa tai kangasta, joka on kokonaan muovia tai nahkaa tai jotain muuta muovia heikompaa korviketta.

Vieläkään tuotteiden koko elinkaaren todellisia ympäristövaikutuksia tai materiaaliominaisuuksia ei oikein pystytä käsittämään tai suhteellistamaan kansalaiskeskustelussa. Sosiaalinen media on täynnä urbaaneja legendoja. Myös Muovittoman Syyskuun keskusteluketjut ajelehtivat joskus yhden asian liikkeille tyypillisesti pitkäänkin harhateillä, mutta melkein aina joku lopulta tuo ketjuun myös ihan oikeaa tietoa. Vielä viime vuonna muovialan ihmisiä moderoitiin Muoviton Syyskuu -kampanjasta ulos eivätkä he ole ilmeisesti enää halunneet sellaiseen mukaan lähteä vaikka juupas/eipäs/eipäs -linja ei enää niin pinnalla olekaan.

Muoviteollisuus ry pitää tärkeänä että muoveista keskustellaan perusteellisesti ja perustellen eri näkökulmista. Toki argumentoinnin pitää olla asiallista ja asioihin keskittyvää, mieluiten oikealla tiedolla perusteltua. Sellainen kehittää muovituotteiden käyttöä ihmisten ja ympäristön kannalta yhä parempaan suuntaan. Muoveilla saadaan aikaan paljon suorastaan välttämättömiä asioita yhteiskunnassa. Mutta voi olla ihan hyvä ainakin kerran vuodessa pysähtyä pohtimaan, miten toimisikaan Muoviton Maailma jota on arvioitu muun muassa seuraavassa
Muovit On Maailma
Esitteessä muovien merkityksestä ihan tavallisessa arkipäivässä
2MB, päivitetty 16.10.2014
Kenties taas jo ensi vuonna keskustelussa on taas asteen enemmän asiatietoa ja vähemmän tunnepohjaista julistusta.

Takaisin
Avainsanat MuovitOn, Muoviton syyskuu